1. Kto som

09.03.2019 21:17

1. Kto som?

Pri zápise k sobášu a krstu dieťaťa, mnohí nevedia, akého sú náboženstva. Som kresťan – aký?
V SR je 17 registrovaných Cirkvi + židovská obec.
V Širokom je iba rím.kat. kostol a rím.kat. farnosť, ale veriaci katolíci môžu byť
aj východného ( byzantského, gr.kat),
alebo západného (latinského, rím.kat.) obradu.
Kresťan – katolík môže byť východného alebo západného obradu;
nie podľa toho, či bývam na východe alebo západe Slovenska,
nie podľa kostola, v ktorom som bol pokrstený,
ale podľa rodičov, ak som bol krstený ako dieťa.
Členom západného (latinského, rímskokatolíckeho) obradu sa stáva prijatím krstu dieťa rodičov,
ktorí do neho patria, alebo, ak otec do neho nepatrí, po vzájomnom súhlase; ak tento súhlas chýba,
dieťa patrí do toho obradu,  ktorého je otec.
Teda nie podľa kostola, v ktorom som bol pokrstený.
                               (kán 111, §1)

PRÍKLAD: obaja rodičia rím.kat. = dieťa rím.kat. (hocikde krstené)
                   Obaja rodičia gr.kat. = dieťa gr. kat. (hocikde krstené)
                   Otec rím.kat. + mama gr.kat. bez dohody = dieťa rím.kat.
                   Mama rím.kat. + otec gr.kat bez dohody = dieťa gr.kat.
                   Mama rím. kat. + otec gr.kat dohoda = dieťa rím.ka                             
Jeden z rodičov rím.kat. +  druhý ev.a.v, pravosl, nepokrstený = dieťa rím.kat., ak je krst v rím.kat. Cirkvi.

Sviatosti môžeme prijímať v obidvoch obradoch – aj u gr.kat. aj u rím.kat, ale ani dlhotrvajúci zvyk prijímať sviatosti podľa obradov niektorej Cirkvi,
neprináša so sebou zaradenie do tejto Cirkvi. (kán. 112 ,§2) Vážne je to pri uzatváraní manželsva.

Kresťanom – katolíkom ma robí to, že som pokrstený a že vyznávam katolícku vieru.